مشاوره ایمنی و آتش نشانی

شرکت مجری آتش نشانی یا در اصطلاح مشاور آتش نشانی به یک شرکت فنی و مهندسی اطلاق می­ گردد که از سوی سازمان آتش نشانی مورد بررسی و تائید قرار گرفته باشد.

تائیدیه یک شرکت مشاور اتش نشانی از طریق ورود به وندورلیست آتش نشانی انجام می ­شود و در شهر تهران برای استعلام وضعیت تائیدیه و همچنین بررسی میزان اخطارها و تذکرات داده شده از سوی سازمان آتش نشانی، نام شرکت مورد نظر را می­توان در سایت رسمی سازمان آتش نشانی شهر تهران جستجو کرد.

هر بنا و یا ساختمانی که از سوی مناطق مختلف شهرداری ملزم به اخذ تائیدیه آتش نشانی گردد باید از طریق شرکت دارای صلاحیت اقدام به اجرای ضوابط آتش نشانی براساس دستورالعمل آتش نشانی نماید.

مالک و یا پیمانکار پروژه باید از طریق وندورلیست آتش نشانی اقدام به انتخاب شرکت مجری آتش نشانی نموده و به صورت رسمی از طریق دفاتر خدمات شهرداری شرکت مذکور را به عنوان شرکت مجری آتش نشانی در سامانه شهرسازی ثبت نماید. در این مرحله دقت شود که خدمات قابل ارائه توسط شرکت مشاور آتش نشانی توسط مالک به سامانه شهرسازی اعلام می­ گردد.

فرم تعیین مجری از طریق بخش خدمات پیشگیری سازمان آتش نشانی شهر تهران قابل دانلود است. فایل دانلودی مشابه تصویر زیر بوده و باید توسط مالک (یا وکیل قانونی ایشان) و شرکت مجری آتش نشانی امضا و توسط مالک در دفاتر خدمات شهرداری ثبت گردد.

فرم تعیین شرکت مجری آتش نشانی

نمونه فرم تایید شرکت مجری آتش نشانی

به کارفرمایان عزیز پیشنهاد می­ کنیم در زمان ثبت شرکت مشاور اتش نشانی در دفاتر خدمات شهرداری، از شرکت مشاور آتش نشانی خود استعلام خدمات ثبت شده در کارتابل آتش نشانی را اخذ کنند.

خدمات ثبت شده در فرم تعیین مجری شامل سیستم اعلام حریق، سیستم اطفا حریق، ایمنی معماری، مقاوم سازی سازه

 در برابر حریق (مخصوص سازه­ های فلزی)، طراحی سیستم اگزاست پارکینگ و اجرای سیستم اگزاست پارکینگ می ­باشد که می ­تواند یک یا چند بخش آن توسط یک شرکت مجری آتش نشانی انجام شود.

دقت شود که خدمات ثبت شده در فرم تعیین مجری با خدمات ثبت شده در وندورلیست آتش نشانی مطابقت داشته باشد بدین ترتیب شرکتی که در وندورلیست صلاحیت اخذ تائیدیه مقاوم سازی سازه در برابر حریق را ندارد نمی ­تواند به عنوان مشاور بخش پوشش مقاوم حریق تائیدیه آتش نشانی را کسب کند.

بدین ترتیب با ثبت در دفاتر خدمات شهرداری پروژه مذکور با شماره پرونده آتش نشانی ذکر شده در فرم تعیین مجری به صورت رسمی دارای مشاور اتش نشانی شده و تمامی کارها و پیگیری ­های مربوط به آتش نشانی باید از طریق کارتابل مشاور آتش نشانی انجام شود.

وظیفه شرکت مشاور آتش نشانی چیست؟

پس از اجرای دستورالعمل ایمنی و نظارت بر انجام آن توسط شرکت مجری آتش نشانی، بازدید از ساختمان در دستور کار قسمت معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی قرار می­ گیرد و کارشناسان مربوطه پاسخ نهایی خود را به شرکت مشاور اتش نشانی اعلام می­ نماید. با این تائیدیه، سازمان آتش نشانی تائید می­ کند که ساختمان مورد نظر از جنبه ایمنی مورد تائید قرار گرفته است و می ­تواند جهت دریافت پایان کار ساختمان اقدام نماید.

به دلیل همراهی کامل شرکت مشاور اتش نشانی از طراحی نقشه ­های فاز ۱ تا اخذ تائیدیه آتش نشانی، می ­توان اخذ تائیدیه آتش نشانی و ایمنی را کارنامه عملکرد شرکت مشاور آتش نشانی و آغاز تعهد برای تعمیرات و نگهداری دانست که جزو مهمترین فرآیندها در دریافت گواهی پایان کار ساختمان است.

مشاور آتش نشانی

وظیفه اصلی شرکت مشاور آتش نشانی این است که ارتباط بین کارفرمایان و سازمان آتش نشانی را به نحو مناسب و مؤثر برقرار کرده و به کارفرمایان و پیمانکاران

 مربوطه راهکارها و الزامات مورد نیاز را در بهترین زمان ممکن ارائه نموده و نسبت به انجام دستورالعمل­ های ایمنی مقتضی در پروژه اقدامات لازم را انجام دهد.

طبیعی است که مشاور اتش نشانی باید از اجرای صحیح سیستم­ های ایمنی و آتش نشانی مطمئن باشد و این امر با بازدیدهای به موقع و منظم انجام خواهد شد.

علاوه بر ارائه راهکارهای مناسب در زمان مطلوب، طراحی سیستم­ های ایمنی و محافظت از حریق شامل سیستم اعلام حریق، سیستم اطفا حریق و سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ­ برعهده مشاور آتش نشانی می­باشد.

 

 

طراحی این سیستم ­ها منوط به اخذ تائیدیه از سازمان آتش نشانی می­باشد و اخذ تائیدیه از سازمان آتش نشانی از دیگر وظایف شرکت مشاور اتش نشانی است.

شرکت مشاور آتش نشانی ایمن صنعت که مورد تائید سازمان آتش نشانی می ­باشد با عقد قرارداد نسبت به مشاوره و تجهیز پروژه به سیستم­ های ایمنی از جمله سیستم اعلام حریق، سیستم اطفا حریق، سیستم ­های تهویه و کنترل دود اقدام می ­نماید.

همچنین بر خود لازم می­داند تا از شروع پروژه نسبت به رعایت تمامی قوانین و استاندارد­های لازم مربوط به ایمنی و آتش نشانی همراه کارفرمایان و پیمانکاران باشد و این همکاری تا بعد از دریافت تائیدیه آتش نشانی نیز ادامه خواهد داشت و در امور سرویس و نگهداری پروژه، در کنار مالکین قرار خواهیم داشت.

هر ساله نیز استانداردهای بین المللی و قوانین سازمان آتش نشانی مورد بازبینی و بهبود قرار می­ گیرند بنابراین شرکت مشاور اتش نشانی ایمن صنعت همواره در زمینه علمی، اجرایی و بازرگانی اجناس اطلاعات به روزی داشته و نسبت به اطلاع رسانی در سریع­ترین زمان ممکن به کارفرما اقدام می ­نماید.