اولین سیستم اطفاء حریق آبی اواسط قرن گذشته ایجاد شد. دلیل ایجاد این تکنولوژی صنعت نساجی آمریکا می‌باشد که مکررا به دلیل استفاده از پنبه که از مواد بسیار قابل اشتعال است دچار آتش‌سوزی‌های ویرانگری می‌شد. با استفاده از این تکنولوژی برای اولین بار از طریق ایجاد یک شبکه لوله‌کشی که می‌تواند به صورت دستی در زمان آتش‌سوزی آب را با فشار در محل آتش بریزد زندگی و ماشین آلات بطور موثری تحت حفاظت قرار گرفتند. در طول سالها طیف گسترده‌ای از سیستم‌های اطفاء حریق آبی توسعه یافته و با موفقیت در بسیاری از مناطق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

واژه “Sprinkler” یک کلمه انگلیسی و آلمانی است که به مجموعه‌ای شامل یک دریچه، یک مسدود کننده و یک سنسور وابسته به گرما اشاره دارد. امروزه، سیستم‌های اطفاء حریق آبی به‌طور طبیعی پیچیده‌تر و کارآمدتر شده‌اند. از زمان تاسیس شرکت پیشرو صنعت، این شرکت فعالیت گسترده‌ای در زمینه سیستم‌های اطفاء حریق آبی داشته است و در چند دهه گذشته سیستم‌های بیشماری را طراحی و اجرا کرده است. نقطه قوت شرکت پیشرو صنعت، تخصص و تعهد کارمندان همراه با انعطاف‌پذیری آنها می‌باشد که پایه‌ی اصلی موفقیت این شرکت را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، شرکت پیشرو صنعت آماده‌ی طراحی و اجرای سیستم‌های اطفاء حریق آبی در هر پروژه ای و با توجه به تمام استانداردهای موجود مانند VdS، TRVB، FM و NFPA می‌باشد.

 

 

 

اصول اساسی در سیستم‌های اطفاء حریق آبی:

  • شبکه‌های لوله‌کشی دارای دریچه بسته‌شونده باشند.
  • دریچه‌ها به‌طور جداگانه با گرمای آتش یا بخار گاز باز شوند.
  • خاموش کننده آب را در منشاء اصلی آتش اسپری کند.
  • آب علاوه بر منشاء اصلی آتش در اطراف آن نیز اسپری شود تا از انتشار آتش جلوگیری شود.
  • فقط تعداد مشخصی از خاموش‌کننده ها باز شود زیرا با اسپری آب در منشاء اصلی اغلب آتش خاموش می‌شود.
  • خنک سازی آب زیرا با تولید مقدار زیادی گرما، آب به بخار تبدیل می‌شود.

 

انواع سیستم‌های اطفاء حریق آبی

سیستم مرطوب

در سیستم‌های مرطوب تمام شبکه لوله‌کشی متصل به خاموش کننده‌ها از آب پر می‌شود. هنگامی که سیستم اطفاء حریق آبی فعال می‌شود، دریچه‌های خاموش‌کننده‌ها باز شده و آب موجود در شبکه لوله‌کشی بر روی آتش اسپری می‌شود. سیستم مرطوب فقط در مکان‌هایی قابلیت استفاده دارد که احتمال انجماد آب یا گرمای بیش از حد (بیش‌از 95 درجه سانتی‌گراد) وجود نداشته باشد. زیرا دمای بیش‌از حد بالا یا پایین می‌تواند موجب انجماد یا تبخیر آب موجود در لوله‌ها شود و عملکرد سیستم را مختل کند.

 

سیستم خشک

در سیستم‌های خشک در لوله‌ها تا قبل از دریچه زنگ خشک آب پر می‌شود. و لوله‌های متصل به خاموش‌کننده ‌ها با هوای فشرده پر می‌شود. در این سیستم اگر یکی از دریچه‌ها در موقع آتش‌سوزی باز شود ابتدا هوای داخل لوله با فشار خارج می‌شود سپس دریچه زنگ خشک آب را برای ورود به داخل لوله‌ها آزاد می‌کند.